Ekran końcowy, napisy i karty to integralna i bardzo ważna część naszego filmu na YouTube. Mogą one nam pomóc zyskać więcej wyświetleń, zarobić więcej, a nawet pomóc w rozwinięciu naszego biznesu.
W tym artykule dowiesz się:
- Jakie elementy możesz dodać do swojego filmu?
- W czym ci pomogą?
- Jak dodawać je dobrze?
Ekran Końcowy
Ekran końcowy to zazwyczaj 10-sekundowa plansza na końcu filmu z dodanymi przez autora filmu elementami. Oczywiście czas trwania planszy, jak i elementy w naszym filmie możemy modyfikować. Ekran końcowy może nam pomóc w zatrzymaniu naszego widza na naszym kanale na dłużej poprzez odesłaniu go do następnego filmu, playlisty, czy zachęcając go do subskrypcji. Mało kto wie, że możemy również dodać element, który odsyła na naszą stronę internetową. Jak to zrobić dokładnie możesz zobaczyć poniżej. Warto również pamiętać, że w trakcie montażu możemy już pomyśleć o ekranie końcowym i stworzyć samemu lub dodać jeden z templatów. Dodanie napisów odsyłających do następnego filmu z serii lub zachęcającego do subskrypcji może zwiększyć konwersje. Jak stworzyć taki panel pokazał w jednym w swoich poradników Krzysztof Dziewiątkowski:
Film
- Dodając element typu „film” możemy wybrać trzy opcje:
- Najnowszy film — Automatycznie promuje ostatnio przesłany film
- Dopasowany do widza — Pozwól YouTube wybrać film z Twojego kanału, który najlepiej pasuje do danego widza
- Wybierz konkretny film — Wybierz jeden ze swoich filmów lub dowolny film z YouTube
Dwa elementy rekomendowane przeze mnie to film dopasowany do widza i konkretny film. Sztuczna inteligencja YouTube jest już bardzo zaawansowana i bardzo często wie znacznie lepiej od nas samych, co widz będzie chciał obejrzeć, dlatego płytka z filmem dopasowanym do widza jest idealna, jeśli nie wiemy, gdzie dokładnie chcemy odesłać widza po obejrzanym filmie.
Wybranie konkretnego filmu może być bardzo przydatną funkcją, jeśli chcemy odesłać widza do następnego lub poprzedniego filmu z danej serii, lub jeśli chcemy odesłać widza do innego twórcy, z którym np. robimy dany film.
Playlista
Element „playlista” to po prostu odnośnik do jeden ze stworzonych przez nas playlist. Płytka ta może być bardzo fajna, jeśli oglądany film jest częścią jakiejś serii lub projektu, kiedy widz może chcieć zobaczysz wcześniejsze lub nowsze filmy tej samej tematyki.
Kanał (Subskrybuj)
Element „kanał” to płytka z naszym logo kanału, po najechaniu na nią możemy za subskrybować kanał i przeczytać jego opis. Tak jak pisałem wyżej, już w trakcie montażu warto dodać napis zachęcający do subskrypcji, może to znacznie zwiększyć konwersję.
Link
Element „link” to bardzo ważna płytka, a tak naprawdę mało kto jej używa. Może ona odsyłać do zweryfikowanej przez na domeny. Co oznacza, że możemy łatwiej przerzucić ruch z naszego kanału na YouTube na naszego bloga, czy stronę firmową. YouTube jest nieprzewidywalny i bez większego powodu może ograniczyć nasze zasięgi lub nawet usunąć nasz kanał, dlatego warto budować coś, co jest faktycznie nasze i tam odsyłać ludzi. Weryfikacja domeny odbywa się w ustawieniach i krótki poradnik jak to zrobić możesz zobaczyć poniżej.
Weryfikacja domeny
Wejdź do Zaawansowane ustawienia kanału, potem wpisz swoją domenę i kliknij „Dodaj”. Następnie trzeba potwierdzić, że jesteśmy właścicielami domeny, najłatwiej to zrobić poprzez Google Analytics, ponieważ większość z nas go używa. Wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję i kliknąć „Zweryfikuj” tak jak zostało pokazane poniżej.
Napisy (Tłumaczenie filmu)
Tłumaczenie filmów na YouTube to czasochłonny i trudny proces w niektórych sytuacjach może być jednak bardzo opłacalny. Jeśli nasz biznes, który prowadzimy, ma również klientów anglojęzycznych na pewno docenią ten gest i pomoże to nam w sprzedaży. Jeśli opieramy nasz biznes o AdSense, pomoże nam to również w docieraniu do osób z całego globu, ale tylko wtedy kiedy podobnych poradników/materiałów nie ma w języku ojczystym osób oglądających, bo YouTube zawsze bardziej będzie polecał osobą filmy w ich mowie ojczystej. Bardzo fajną opcją będzie również tłumaczenie samych tytułów i opisów, jeśli nasze filmy są nieme lub do ich zrozumienie nie jest potrzebne rozumienie lektora.
Żeby dodać inny język do naszego filmu, musimy wejść do studia YouTube, wejść do edycji filmu i do zakładki „Napisy”. Dalej możemy kierować się instrukcjami ze screenshotów poniżej i z tego, co podpowiada nam YouTube.
Napisy
Tłumaczenie tytułu i opisu
Karty
Karty to okienka wyskakujące w prawym górnym rogu filmu. Mogą one służyć jako call to action lub jako pokazania, do jakiego materiału się odnosimy w danym momencie.
Jako element karty możemy ustawić (dokładniej elementy te omówiłem przy okazji ekranu końcowego):
- Film — Jako odniesienie się do inne naszego filmu albo do materiału innego twórcy
- Playlista — Odniesienie się do serii filmów lub call to action
- Kanał — może służyć jako call to action do subskrypcji kanału lub odwołanie się do kanału innego twórcy
- Link — Najczęściej jako call to action do przejścia na inną zewnętrzną zweryfikowaną stronę