Każda platforma, grupa docelowa, czy tematyka filmu potrzebuje innego montażu. Na YouTube ilość tematów i grup docelowych jest praktycznie nieobliczalna. Dlatego w tym artykule omówimy montowanie filmów pod algorytm i konwersję, tak aby nasze filmy na YouTube miały, jak najwięcej wyświetleń i tak, aby nasi widzowie byli, jak najbardziej zaangażowani.
Styl montażu
Jednym z ważniejszych aspektów, na które patrzy algorytm, jest utrzymanie uwagi widza. Miara, która co prawda nie doskonale, ale wystarczająco dobrze może nam pokazać, w którym momencie nasz widz stracił zainteresowanie to „Utrzymanie uwagi odbiorców”. Kluczowe momenty utrzymania uwagi odbiorców naszego filmu możemy sprawdzić w YouTube Studio. Najlepiej patrzeć na niego w formie procentowej wtedy nie jest uzależniony od długości trwania filmu.
Filmy na YouTube muszę być po prostu ciekawe, widz musi chcieć zostać na dłużej, żeby zobaczyć więcej. Jeśli cała jego ciekawość lub wystarczająca wiedza zostanie przekazana przez 30 sekund, to widz po prostu wyjdzie.
Jaki jest odpowiedni Średni czas oglądania/Średni procent obejrzenia?
Nie ma takiego czegoś jak odpowiedni średni czas oglądania. Wszystko zależy, na jaki temat jest nasz materiał, ile trwa, jaka jest grupa odbiorców itd. Nasze dane porównujmy sami do siebie z przeszłości lub jeśli mamy to do osób z tej samej branży również wrzucających filmy na YouTube.
Kilka trików zwiększających watch time:
- Luka informacyjna na początku (fragment filmu, który pokaże widzowi, co się wydarzy później, ale fragment ten musi pozostawić tajemnicę)
- Tytuł, którego wyjaśnienie jest dopiero pod koniec (z tym trzeba uważać może to irytować widzów)
- Dynamiczny montaż (szybkie cięcia, zbliżenia)
- Wycinanie momentów nużących/nic niewnoszących do całego odbioru nagrania
Intro
Intro to krótki najczęściej animowany materiał charakterystyczny dla naszego kanału mający przedstawić nas lub naszą marką. Moim zdaniem jest to relikt przeszłości, jeśli chcemy utrzymać uwagę naszego odbiorcy na początku, to nie powinniśmy używać intra. Intro możemy używać, jeśli ma ono określony cel, ale jeśli chcemy je używać, polecam dodawać je dopiero po wprowadzeniu/fragmencie filmu. Pamiętaj również, że intro nie powinno być dłuższe niż 3/5 sekund.
Powiadomienia
Powiadomienia to animowane obiekty pojawiające się w trakcie filmu służące do call to action. Mogą one poprawić naszą konwersję i np. zachęcić widza do subskrybowania naszego kanału lub polubienia go. Z doświadczenia jednak wiem, że samo powiadomienie nie daje dużo. Ważne jest, aby razem z powiadomieniem, wspomnieć o tym w filmie to znacznie zwiększa konwersję.
Ekran końcowy
Ekran końcowy to zazwyczaj ostatnie 5 sekund naszego filmu najczęściej występuje ono w formie animowanej planszy lub zdjęcia. Służy ono do umieszczenia na nim elementów udostępnionych nam przez YouTube. Ekran końcowy nie jest kluczowy, ale może pomóc nam w zachowaniu naszego widza na dłużej na naszym kanale lub stronie internetowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ekranie końcowym, zapraszam do artykułu: „Ekran Końcowy, Napisy i Karty na YouTube„
Jak wyrenderować film?
Montowanie filmów na YouTube kończy się zawsze renderem materiału jak to zrobić mówi nam sam Google oto udostępnione zalecane parametry przez YouTube:
Zalecany bitrate do przesyłania SDR.
Typ | Bitrate, dla klatkarzu (24, 25, 30) | Bitrate, dla klatkarzu (48, 50, 60) |
2160p (4K) | 35–45 Mbps | 53–68 Mbps |
1440p (2K) | 16 Mbps | 24 Mbps |
1080p | 8 Mbps | 12 Mbps |
720p | 5 Mbps | 7.5 Mbps |
480p | 2.5 Mbps | 4 Mbps |
360p | 1 Mbps | 1.5 Mbps |
Zalecany bitrate do przesyłania HDR.
Typ | Bitrate, dla klatkarzu (24, 25, 30) | Bitrate, dla klatkarzu (48, 50, 60) |
2160p (4K) | 44–56 Mbps | 66–85 Mbps |
1440p (2K) | 20 Mbps | 30 Mbps |
1080p | 10 Mbps | 15 Mbps |
720p | 6.5 Mbps | 9.5 Mbps |
480p | Not supported | Not supported |
360p | Not supported | Not supported |
Zalecany audio bitrates do przesyłania
Typ | Audio Bitrate |
Mono | 128 kbps |
Stereo | 384 kbps |
5.1 | 512 kbps |
Źródło google.com